Actieprogramma 2018 - 2022

Foto: Maurits Gemmink / SP
Dit is geen verkiezingsprogramma. De SP is niet van de beloftes en de mooie verhalen. Die hoor je in de politiek al genoeg.

Het mooie verhaal dat we op dit moment horen, is dat het fantastisch gaat met Nederland. De economie groeit, de export groeit, bedrijven maken recordwinsten.

Maar wat heb je daar aan als je huur nog steeds jaar na jaar stijgt? Een betaalbare woning sowieso steeds moeilijker te vinden is? Je kleine loonsverhoging meteen opgaat aan hogere zorgkosten? Als je al een fatsoenlijke baan hebt en geen flexcontract? Als je voor de zoveelste keer apart wordt behandeld omdat je Ali of Fatima heet, een donkere huidskleur hebt of met iemand van hetzelfde geslacht hand in hand loopt? Als je gezondheid achteruit gaat maar geen familie of vrienden hebt die voor je kunnen zorgen?

Als je niet alles voor elkaar hebt dan kun je helemaal niks met die mooie verhalen.

En dat raakt de kern van wat de politiek zou moeten doen. Namelijk de verschillen tussen mensen kleiner maken. Ervoor zorgen dat iedereen dezelfde kansen krijgt.

De nieuwe regering kiest niet voor zo een koers. De SP wel. Want aan ‘Den Haag’ kunnen we vanuit Weert niet zoveel veranderen maar we kunnen in onze stad, in onze gemeente wel al beginnen. Door ervoor te zorgen dat iedereen kan wonen in Weert. Er meer en ook fatsoenlijke banen komen. Door de zorg nog menselijker en socialer te maken. En door onze leefomgeving groen en klaar voor de toekomst te maken.

De SP is een partij die bruist van de energie. Want we willen niet alleen beginnen met deze zaken, nee we zijn al begonnen! Door in de afgelopen vier jaren voor het eerst onze gemeente te besturen kregen we veel voor elkaar. En daar willen we graag mee doorgaan. We leggen in tien speerpunten uit wat we hebben gedaan, waar we naartoe willen en doen concrete voorstellen voor de komende vier jaren om dat te bereiken.

Als je het daarmee eens bent dan is een stem op de SP zeker de moeite waard.

Maar we gaan geen beloftes doen en komen ook niet met mooie verhalen. Alleen de belofte dat we weer keihard ons best gaan doen. Voor elkaar!

Jeroen Goubet, lijsttrekker SP Weert