SP-leden bespreken verkiezingsprogramma voor Tweede Kamerverkiezingen

11 september 2023

SP-leden bespreken verkiezingsprogramma voor Tweede Kamerverkiezingen

Foto: SP

Afgelopen vrijdag kwamen Weerter leden van de SP bij elkaar om het verkiezingsprogramma voor de komende verkiezingen te bespreken. De insteek van het programma was duidelijk. Mensen moeten weer meer te zeggen krijgen over hun leven in plaats van bedrijven of aandeelhouders die op dit moment de macht hebben en bepalen waar het geld heen gaat. Kortom: nu de mensen!

Voordat de SP de verkiezingen ingaat is het gebruikelijk dat alle leden in het land mee kunnen denken en praten over het verkiezingsprogramma. In elke afdeling komen leden bijeen om het concept te bespreken en te bedenken waar het volgens hen beter kan. Op het partijcongres op 23 september wordt het uiteindelijke programma vastgesteld.

Foto: Nico van den Bent

Leden van de afdeling Weert hadden weinig toe te voegen aan het volgens hen goede programma. Zij zijn erg te spreken over de alternatieven die de SP presenteert die er toe moeten leiden dat de overheid er weer gaat zijn voor mensen en niet enkel voor grote bedrijven die subsidie na subsidie ontvangen. ‘Naast goede ideeën die op korte termijn het leven kunnen verbeteren kijken we ook naar de lange termijn. Zoals een Nationaal ZorgFonds zonder winst beluste zorgverkeringen, het nationaliseren van onze energie zodat ons geld niet verdwijnt bij buitenlandse aandeelhouders en dat we woningcorporaties omvormen tot verenigingen waarin huurders weer inspraak krijgen over hun woningen. Dat verschilt ons echt van andere partijen die zichzelf links noemen.’ Aldus één van de leden.

Al is het programma nog zo goed weten SP’ers dat echte verandering pas tot stand komt als mensen zelf in beweging komen. Daarom organiseert de SP op zondag 17 september het PrinsjesdagProtest met als passende titel ‘Kom op voor Nederland’.