Jongste kandidaat Yasemin Kaya in debat in een volle zaal van Het College

17 maart 2018

Jongste kandidaat Yasemin Kaya in debat in een volle zaal van Het College

Foto: Ibrahim Doslu / SP Weert

Afgelopen donderdag organiseerde Het College in het kader van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen een debat voor de leerlingen uit de bovenbouw met het vak maatschappijwetenschappen. Namens SP en ROOD voerde kandidaat-raadslid #10 Yasemin Kaya het woord tijdens het debat. Zij was niet alleen de jongste kandidaat tijdens het debat, maar is de jongste kandidaat van alle partijen in Weert.

Het debat werd geopend door burgemeester Heijmans, met de oproep om op woensdag 21 maart naar de stembus te gaan. Daarna gingen de (jonge) afgevaardigden van de politieke partijen in debat over een vijftal stellingen. Onder andere over: hoe we Weert aantrekkelijker kunnen maken voor jongeren, wat er gedaan moet worden op het gebied van onderwijs en hoe de gemeente omgaat met het vluchtelingenbeleid.

Yasemin Kaya ging onder andere in debat over hoe de stad aantrekkelijker gemaakt kan worden voor jongeren en het onderwijs in Weert. Kaya: ‘We zien steeds meer dat jongeren de trein naar Eindhoven pakken. Dat is ook helemaal niet gek. Maar we moeten ons wel bedenken dat de binnenstad van Weert niet aantrekkelijker wordt als er een gigantische H&M of Zara komt. Het is belangrijk dat we vooral goede lokale ondernemers hebben met unieke producten. Want voor de H&M en Zara hoef je maar 15 minuten te reizen.’

Foto: Ibrahim Doslu / SP Weert

‘En als we er voor zorgen dat er meer betaalbare huurwoningen gebouwd worden in Weert, dan komen mensen na hun studie ook weer wonen in Weert en wordt de stad aantrekkelijker voor jongeren en starters!’ Aldus Yasemin Kaya, nummer 10 op de kandidatenlijst van de SP in Weert.

Ook was ROOD als enige politieke jongerenafdeling van Weert aanwezig tijdens het debat. De afgelopen jaren heeft ROOD en de SP zich ingezet voor meer voorzieningen voor de jeugd, zoals een skatepark.