Het jaar 2000 uit het archief van de SP Weert

In het jaar 2000 staan de activiteiten van de SP op een wat lager pitje. SP-afdelingsvoorzitter en drijvende kracht Paul Lempens doet een jaar vrijwilligerswerk in de Fillipijnen.

In april ontvangt de SP steeds meer klachten over het hoge kalkgehalte in het kraanwater in Weert. Opvallend veel meldingen komen uit de wijk Fatima. de SP stuurt een brief naar drinkwaterleverancier WML. Uiteindelijk zal WML enkele jaren later onthardingsinstallaties bij haar pompstations in Ospel en Hunsel bouwen om zo het kalkgehalte van het leidingwater omlaag te krijgen.

De SP doet een oproep aan de gemeente Weert om de rechtshulp aan mensen met een laag inkomen te verbeteren. De gemeente pakt het voorstel op. Juridische kosten worden voortaan vergoed door de bijzondere bijstand. De SP roept meteen omliggende gemeente op hetzelfde te doen in navolging van Weert en stuurt ook een bericht naar lokale rechtshulpverleners.

Het jaar kenmerkt zich door kleine acties. Zo worden er solidariteitspamfletten aan de bedrijfspoort van de Philips-fabriek uitgedeeld waar werknemers om een loonoffer werd gevraagd. Er worden NS-krantjes uitgedeeld op het station vóór beter openbaar vervoer. briefkaarten bij Shell tankstations die tankende automobilisten op kunnen sturen naar het bedrijf om de oliegigant aan te sporen tot het opruimen van de mileuvervuiling op de 'stort van Troost' in de Biesbosch. En er wordt gefolderd tijdens Bospop om de naamsbekendheid van de SP te vergroten.

Oktober en november stonden in het teken van de landelijke SP-campagne ´Stop de Uitverkoop van de Beschaving´. De afdeling voerde veel gespreken met lokale organisaties over de uitverkoop van cultuur, energie, vervoer, zorg enzovoorts in Weert. Dit zou begin 2001 leiden tot een drukbezochte discussie-avond over dit onderwerp.

De SP feliciteerde het Comite Verontruste ouders van de Fatima-school met de resultaten van een door hen gehouden enquête. Ze willen behoud van de school in hun wijk terwijl het schoolbestuur aanstuurt op een fusie met andere basischolen in en rond de Binnenstad. De SP vindt een school een belangrijke maatschappelijke voorziening die in iedere wijk thuishoort. Het verbaast de SP niet dat de grote meerderheid van de bewoners zich uitspreekt voor behoud van een school op Fatima.

Opnieuw zorgen over sociale werkvoorziening De Risse tegen het einde van het jaar. De SP deed onderzoek naar de werkomstandigheden en kwam met een vernietigens rapport. Tot dit onderzoek was besloten naar aanleiding van herhaalde klachtmeldingen bij de SP door medewerkers van De Risse. Enkele werknemers, ondersteund door de SP, togen naar het stadhuis om hun ongenoegen te uiten bij de wethouder. De wethouder was van mening dat het om incidentele gevallen gaat. de werknemers pikken dat niet en de steun voor de actie én de SP groeit.